Tuesday, March 8, 2011

Nasi Impit Kuah Kacang

Jam menunjukkan pukul 1.48 pagi. 

Wah, dah lewat rupanya! 

Entah kenapa tengah malam buta ni, teringin nak masak nasi impit dengan kuah kacang. 

Banyak kemungkinan yang menyebabkan saya nekad untuk memasak masakan ini. Pertama, sebab ini adalah makanan kegemaran saya. Kedua, sebab saya nampak kacang tanah di dapur. Ketiga, sebab saya teringatkan 'Mak'.

Ini kali pertama saya memasak kuah kacang dan buat nasi impit guna plastik tanpa Mak disisi. Kalau Mak tahu, mesti Mak senyum. Senyum sebab anak Mak yang degil dan pemalas ni baru 'sedar' nak belajar memasak bila dah jauh merantau di tempat orang. Kalau dulu asyik kene membebel dengan ayah je, sebab 'tau makan je'. huhu..

Kalau tiba hari raya, awal-awal lagi abang-abang bagi cadangan untuk buat sate! Huh, tiap-tiap raya buat sate... Sampai naik muak, tapi licin jugak. Yang tak syoknya, pagi-pagi raya dah dipaksa bakar sate. Abang Dey, abang Yuk dan abang Long, siap sedia bakar sate seawal jam 4 pagi. Kak Jan pulak, pernah sekali buat kuah kacang, sedap jugak. Erm.. Memori lama, mengimbau kenangan bersama adik beradik saya yang ramai. Sangat seronok bila bersama adik beradik. Bergaduh la macam mana pun, tup tup nanti berbaik juga. Kenangan pada zaman hingusan dulu, selalu datang menerpa. Ikut abang-abang mengail ikan di kolam, masuk dalam terowong, pergi cari umpan cacing.. Euw... Susah nak lupakan..

Saat ini, masing-masing dah bawa sendiri. Kakakku yang seorang itu sudah punya keluarga sendiri. Dua heronya, kalau balik ke kampung, alamat dengar suara menjerit je la. Abang Long pulak, kalau tiada urusan lain, hampir tiap-tiap minggu akan berulang alik dari Shah Alam ke Terengganu. Abang Yuk sibuk dengan kerjanya di pelantar Laut China Selatan. Abang Dey pulak, bakal bawak balik kakak ipar. Bertambahlah seorang lagi kakak. Suhadah @ Bedah, adik dibawahku, sibuk dengan pengajian di politeknik. Adik-adik perempuanku tiga orang lagi, Husna, Sarah dan Diknu pula 'goyang kaki' dirumah.

Saya?

Saya jauh dari mereka...

Nasi impit kuah kacang yang saya masak malam ini, membuatkan saya mengimbau kenangan bersama keluarga tercinta. Mak, ayah, dan adik-beradikku yang sembilan orang! Semoga mereka bahagia walau dimana mereka berada. Sungguh, saya rasakan saya insan yang bertuah. Allah memberikan saya keluarga yang membuatkan saya akan sering dihinggapi rasa bersyukur apabila mengenangkan mereka. 

Rindu yang teramat!

2 comments:

  1. Memang sedap... hehe.. tapi, terlebih letak asam. jadi masham.. huhu

    ReplyDelete