Wednesday, March 30, 2011

Malaikat itu bernama Ayah dan Ibu

 
Ibu dan ayah saya...
Fikiran saya selalu menerawang mengingatkan mereka. Mungkin terlalu lama saya berdikari, berpisah dengan mereka saban kali.

Pernah suatu ketika, saat itu saya berusia 11 tahun. Saya berdiri di pintu dapur, memerhatikan kelibat ibu. Ibu sedang berada di rumah jiran disebelah rumah. sedang asyik menunggu ibu, tiba-tiba lidah saya terkedu, kelopak mata saya menahan tangis, jiwa saya seakan berhenti mendengarkan perbualan ibu dengan Chik (jiran saya). Ibu ingin meminjam beras, duit tidak cukup untuk membeli beras. Allah.. Ibu sanggup menebalkan muka demi sesuap nasi untuk anak-anak.

Pernah suatu saat pula, saya di tingkatan dua. Ketika itu, saya pulang ke rumah untuk cuti hujung minggu. Saya mendapat maklumat yang salah. saya sangka, cuti adalah selama seminggu, tetapi sebaliknya berlaku. Hari itu, hari sabtu, sekolah pula hari ahad. hari sudah lewat malam, ayah hanya punya motor untuk menghantar saya pulang ke asrama. Dengan motor itulah kami membelah kepekatan malam. Sesampainya di sekolah, pelajar sekolah sedang bergerak ke kelas untuk prep malam. Malu yang teramat apabila melalui gerombolan mereka. Tetapi, hati saya dicengkam rasa panas apabila kami diejek-ejek. Ingin saya berkata, "Hei, walau kamu kaya dengan kereta dan jawatan ayah dan ibu kamu yang tinggi, tetapi keluarga saya lebih mulia dari kamu. kenapa angkuh dan sombong?"

Saya bangga dengan ayah dan ibu saya.

Kami dididik dengan tali pinggang, dengan hanger, dengan catuan duit, dengan marah ayah dan tangis ibu. Tetapi hari ini, saya menjadi seorang MANUSIA.

Saya doakan SYURGA buat malaikat yang bernama AYAH dan IBU..

Amin...

No comments:

Post a Comment