Sunday, March 6, 2011

Muhasabah Malam Di Ruangan Facebook


...............................................................................

Hari menjelang pagi, saya disapa oleh seorang junior diruangan facebook. Walau mata semakin berat, namun saya nyahkan perasaan mengantuk itu. Mungkin 'adik' ini ada sesuatu yang ingin diluahkan.
..............................................................................
Adik : asslmuaaikum..
Ana : w'salam
Adik : nak tnye kak fsihah bleh??
Ana : silakan dik
Adik : mcm mne kita nak tau sama ada iman kita turun?
Ana : kita sendiri yang boleh rasa sebenarnya
bila hari ini lebih teruk dari semalam
itu salah satu tandanya

Adik : klau la kita dpat rse, ape yg harus kita bwt?

Ana : istirghfar dik..
sebut kalimah ALLAH..ALLAH.. ALLAH..
berulang kali
sehingga terkesan pada hati


Adik : kla u la plak, kita rse iman kita turun,
tp kita xmmpu utk berubah..
ape perlu kita bwat??

Ana : istighfar lagi....
kita mampu utk berubah
tetapi kita sendiri yang TIDAK bersungguh

Adik : ummm.....
mybe betul ape yg k fsihah ckap..
saya rse berat je nak berubah.. xtau la..
even tau diri ni dh berubah..
kpd lebih buruk..
tp still mcm ade sesuatu yg halang utk terus berubah..
sedangkn hati tau..
:(


Adik : Adik
Tanya pada hati
"Hati, kau dah bersedia untuk berubah?"
kalau dah bersedia...
langkah yang pertama
pergi ke surau atau masjid
ambil ruang masa
'berbicara' dengan ALLAH
tinggalkan dulu dunia..

Adik : adakah yg dimaksudkan perubahan kekal??

Ana : tiada perubahan itu akan kekal
kerana kekal itu, sifat wajib bagi ALLAH
tidak menyamai bagi manusia
iman akan turun dan naik...
saat diri merasa iman itu turun
segeralah mencari orang yang soleh
berada bersama-sama mereka
agar hati bisa mengingati ALLAH
jika terusan dengan dunia,
bimbang...
hati akan terus
terpalit dengan dosa dan noda
sehingga akhirnya ia menjadi keras
apabila saat itu berlaku,
terpantullah segala cahaya yang ingin mendekati sang hati
lalu hati terus akan berada dalam kegelapan
tanpa Nur dari Ilahi..
Nauzubillah...
sama-sama muhasabah diri..

Adik : thanks kak fsihah..
lega skit hati bila dngar..
nak tnye lagi,
mcm mne nk bwat supaya hati tdak mmntingkan dunia??
kdang2 kan
certain part kita bleh besederhana..
certain part kita ikut dunia..
nak bwat mcm mne ea?


Ana : dik..itu fitrah manusia
kita bukan malaikat
untuk terus meninggalkan dunia ...
macam akak cakap..
berdampinganlah dengan orang yang soleh

Adik : ooo...

klau la kita dikelilingi kwan2 yg "nakal'
?
saya x maksudkan diorang jwab..
juz mcm 50-50 klau bab2 agama..
jwab-jhat

Ana : kawan2 yang 'nakal' itu

suatu anugerah
fikirkan..
kenapa ALLAH takdirkan kita bertemu dengan mereka
mesti disana ada hikmah...
adik mesti jadi, ikan di laut yang masin
persekitaran tidak mempengaruhi hidupnya
adik harus pegang kawan2 adik yang 'nakal' tu
balik ke pangkal agama
dik...
jika waktu remaja ni kita dah 'nakal'
anak2 generasi kita pula jauh 'nakal' dari kita hari ini..
maaf jika akak tak menjawab soalan
akak bukanlah orang yang layak
untuk beri nasihat

Adik : sekurang-kurangnya akak still mcm dlu..

xberubah..
(dri segi ayat2 akak)
kadang2 kan..
hepi bersama diorang..
tp lama2 saya rse saya dh bermain dngan agama..
kadang2 saya ikut..
kadang2 x..
saya rse bersalah jgak..
kadang2 terfikir.
kan bagus klau hati saya xrasa bersalah,
lagi mudah utk saya bwat apa shaja..
:(


Ana : Adik..

kalau hati dah 'tak rasa bersalah'...
itu tanda hati dah MATI..
nauzubillah..
cuba kita fikir..
kenapa terlalu banyak peraturan dalam hidup ni
buat itu dosa, buat ini dosa
seolah-olah agama itu menyekat kebebasan
pernah terfikir tak?

Adik : pernah jgak..

Ana : kerana kita ini hanya 'menumpang'
kita sedang 'tumpang' dibumi ALLAH
jadi berhakkah kita mengatakan bumi itu milik kita?
bila kita masuk rumah orang
kita pakai selipar, kita masuk bilik anak dara tuanrumah tersebut, kita makan makanan yang ada kat dapur
tak ke nama kurang ajar tu??
sama juga dgn dunia ni..
sebab tu ada 'peraturan'
sebab dunia ini bukan hak kita

Adik : um.

betul pae yg k fasihah ckap..
kita ni 'penumpang'
baru saya sedar...

Ana : dik..
dunia ni permainan semata-mata
syaitan sedang mempermainkan kita
tanpa kita sedar
lihat!
saat ini iblis dan konco-konconya
sedang memperbodohkan kita dengan dunia
mereka yang membuatkan hati kita lalai daripada mengingati ALLAH
mereka mahu kita bersama-sama mereka terjun kedalam neraka
bukankah iblis sudah berjanji dengan ALLAH?
mereka akan buat apa sahaja
awas!
jika 'hati' kita ni dah tak terasa perasaan dosa
jasad kita normal, namun ROH kita sudah penuh dengan cacat cela


Adik : yup..

saya setuju..
thansk kak fsihah..
k lA..
KNE NK TDO DAH NI..
ESOK Kuliah.. btw..

Adik : really appreciate..


Ana : dan solat taubat dua rakaat

mohon ALLAH bersihkan hati
semoga ia langkah pertama untuk berubah
=)
akak minta diri dulu

Adik : baik k fasihah..

Insya Allah..
akan saya bwat..
ok2..
asslmualaikum..
:)

Ana : Salamun'alaikum bima sobartum..

(sejahtera keatasmu, atas kesabaranmu)


Kelibat 'adik' sudah hilang daripada ruangan chatting di facebook. Namun, terngiang-ngiang lagi nasihat daripada saya untuknya. Hakikatnya, saya sedang 'menegur' diri saya. Saya sedang ber'muhasabah' diri dan sangat merasakan bahawa ALLAH sedang ber'bicara' dengan saya. Ya ALLAH.. Seakan lemah untuk diri ini berdiri tanpa rahmat dan kasihMu. Semoga ALLAH istiqamahkan diri ini dalam perjuangan... sehingga jiwa ini bertemu denganNya dalam redha yang tidak berbelah bahagi.

1 comment: