Thursday, March 10, 2011

Jauhi Buruk Sangka!

Entah kenapa, perasaan malas menguasai diri. Sepatutnya ada pertemuan dengan Cik Zamzana untuk proposal pukul 10 pagi tadi, tapi saya sibuk melayan mimpi indah di siang hari. Ya Allah.. Saya cuba hantar mesej kepada pensyarah saya ini, mengatakan hal sebenar, tapi tidak berbalas. Hmm, apa boleh buat, memang silap saya! Rasanya hambar hidup hari ini. Semalam, beriya-iya saya mahu membincangkan tajuk proposal yang saya sungguh minat untuk mengkajinya. "Konsep Pecahan Dalam Ilmu Faraid". Rasanya, saya perlu pergi jumpa Cik Zamzana di biliknya. Bimbang juga tanggapannya sudah menjadi negatif terhadap saya. Mudah-mudahan, itu hanya andaian semata. Seperti pesan Kak Atiqah, banyakkan membaca Al-Fatihah, semoga lembut hati individu yang kita sasarkan. 

Imam Syafie Rahimahullah mengatakan,
"Tidak ada seorang pun muslim yang selalu taat dan tidak pernah bermaksiat kepada Allah. Tak juga ada seorang pun muslim yang selalu bermaksiat dan tidak pernah taat kepada Allah. Barangsiapa yang ketaatannya lebih tinggi dibanding dengan kemaksiatannya, ia sudah dikatakan orang yang adil. Bila keadaan seperti itu dikatakan adil, maka perlakuan adil saudaramu untuk memenuhi hak dirimu itu lebih utama. Sebagaimana engkau diwajibkan mengekang hatimu. Iaitu dengan meninggalkan sikap su'uzhan (buruk sangka)."
Saya mahu merubah diri saya, menjadi yang lebih baik daripada hari ke hari. Namun, saya tidak tahu apa sebenarnya yang mengekang diri saya. Saya bimbang juga kepercayaan Cik Zamzana akan pudar terhadap saya, tetapi saya cuba untuk berbaik sangka. Harap-harap tiada apa-apa yang berlaku. Dan saya harus nekad, untuk menjadi yang lebih baik!

No comments:

Post a Comment