Thursday, May 19, 2011

Ziarah Ulama'

Alhamdulillah...

Segala puji dan puja hanya kepada Rabb yang tidak pernah mengantuk dan tidak pernah tidur dalam menguruskan dunia ini dan seisinya.
 
17 Mei yang lepas, saya diberi peluang untuk menyertai sahabat-sahabat saya disekitar Lembah Klang menziarahi seorang ulama' yang telah banyak menterjemahkan karya-karya ulama-ulama terkenal dunia seperti Ramadhan Al-Buti, Dr 'Ali Shurabaji dan sebagainya. Saya tidak sangka akan berjumpa dengan individu yang hebat ini. Individu yang telah menterjemahkan buku Fiqh Sirah yang banyak menjadi rujukan saya dalam meneliti sirah. Dia yang saya maksudkan ialah al-Fadhil Ustaz Mohd Darus Senawi Ali.

Rancangan ini telah dicadangkan oleh saudara Nawwar yang berkhidmat sebagai guru pelatih di Kolej Islam Klang (KISAS). Awalnya kami hanya ingin menziarahi beliau di rumahnya yang terletak di Bukit Naga, tetapi atas permintaan ustaz kami dibawa kesebuah asrama lelaki dan ditempatkan di sebuah bilik kuliah. Tanpa disangka-sangka, ustaz tidak gemar ziarah yang berbual perkara yang kosong tetapi biarlah ianya diisi dengan ilmu. Sabda Nabi s.a.w.
"Sesiapa yang menginginkan dunia, adalah dengan ilmu. Sesiapa yang menginginkan akhirat juga dengan ilmu. Dan barangsiapa yang menginginkan kedua-duanya juga dengan ilmu."
Saya kira, saya akan berhenti disini dahulu. Banyak yang mahu diceritakan tetapi tugasan lain menunggu perhatian daripada saya. Kata assyahid Imam Hassan Al-Banna, 'Kewajipan melebihi masa yang kita ada'. Masa 24 jam tidak akan pernah cukup bagi seorang mukmin yang bersungguh-sungguh  dalam mencapai redha ALLAH S.W.T.

Saya biarkan gambar-gambar dibawah berkata-kata. Semoga keberkahan berada disamping ulama' memercikkan limpahan rahmat kepada saya dan anda semua. Jazakallah khairan jazak.






3 comments: