Monday, May 9, 2011

Pengalaman Itu Mematangkan Diri

Alhamdulillah..

Usiaku kini semakin meningkat nilainya. 6 Mei 1989, bersamaan 29 Ramadhan 1409H, aku dilahirkan dari sosok rahim seorang wanita mulia. Segala puji dan puja hanya padaNya. Udara yang kugunakan untuk bernafas adalah milikNya, makanan yang kusuakan kepada mulutku setiap hari adalah milikNya, segala pancaindera yang kugunakan hari ini adalah milikNya. Pendek kata, semua milikNya. Bak dendangan nasyid kumpulan Rabbani, "Tiada milik kita." Mana mungkin kita memiliki sesuatu, sedangkan diri kita ini pun sedang dimiliki. Dimiliki oleh Sang Pencipta.

Isnin nanti, aku bakal berpraktikum. Status daripada seorang pelajar, akan bertukar menjadi 'ustazah'. Ya, USTAZAH yang mengajar Matematik. Hanya DIA yang mengetahui apa yang bakal terjadi pada kelas yang akan aku bimbingi nanti. Bimbang juga kejadian sama berulang kembali. Kejadian yang membuatkanku menerima jolokan 'slumber......' oleh rakan-rakan sekelas juga pensyarahku.

Kenangan menerpa......
Petang itu kelas EDU seperti biasa akan bermula jam 4 petang. Tetapi, ada assignment yang telah ditugaskan oleh pensyarah kami iaitu microteaching satu sesi. Microteaching ini adalah latihan seperti sesi pengajaran di sekolah, tetapi audien adalah rakan sekelasku sendiri. Petang itu, semua rakan sekelasku kelam kabut menyediakan diri dan bahan-bahan yang sewajarnya untuk tugasan itu. Kelam kabut itu berpunca kerana mana-mana nama akan disebut oleh pensyarah kami untuk membuat tugasan itu, tidak seperti sebelum ini sususan nama diberitahu awal oleh pensyarah untuk persediaan.
Sebelum ke kelas, aku menyediakan bahan-bahan yang perlu. Tetapi, cuma ala kadar. Dalam benakku saat itu, 'ahh, mungkin yang lain dahulu akan bentang.' Ya, slumber bukan dalam membuat andaian sendiri. Jam 3.50 aku bertolak daripada rumah dengan motosikal sahabat dan ke kedai photostat terlebih dahulu. Wah, kawan-kawanku berderet-deret di kedai untuk membuat salinan.
Jam berdetik pukul 4, aku segera beredar untuk segera ke kelas. Masuk sahaja pintu pagar kampus, 'alamak, ada pak guard duk cek kenderaan la.. aduh, tak sempat nak jampi ape2'.. 'berhenti tepi..' ujar pak cik guard yang hitam manis, beruniform putih. 'Stiker tak tukar lagi ni. Ni dah tahun 2011'.. 'aduh, baru teringat, motor sahabatku ini belum ditukar stiker.' Melayang la RM 10.. Kawan-kawan sekelas yang lalu saat aku ditahan pak guard hanya sempat memandangku dengan wajah kasihan dan ada juga yang tersengih-sengih..
Setengah jam masa diambil untuk uruskan urusan bayar saman. Aku pun masuk kelas dengan termengah-mengah. Melangkah je pintu kelas, tiba-tiba.... "Mana Fasiha ni? Hari ni dia akan start dulu" Ujar pensyarahku. "Dia kene tahan dengan pak guard tadi Dr." Rakan sekelasku berbunyi. Aduh. Hari ni kene bentang microteaching.. Bayangkan pembaca sekalian. Aku langsung dalam keadaan tidak bersedia, siap tertinggal lagi bahan-bahan untuk mengajar hari tu. Lalu... dengan berat hati, aku gagahkan hati untuk meneruskannya jua. Mukaku memang slumber.... tenang je.... tapi, dalam hati hanya Allah yang tahu. Akhirnya, alhamdulillah aku berjaya habiskan 30 minit itu. huhu..
Pengalaman memang akan mematangkan kita. Jadi, apa yang berlaku pada hari itu menyedarkan aku bahawa ujian akan datang dalam keadaan kita bersedia ataupun tidak. Sama juga dalam hal 'belajar untuk menjadi seorang guru', persediaan dalam menghadapi apa jua kerenah anak murid amat perlu. Jika tidak bersedia, bebanan emosi mungkin akan memuncak dan akhirnya guru itu kecundang dalam profesion yang memerlukan kesabaran ini.

No comments:

Post a Comment