Thursday, December 24, 2009

Debaran Nur Kasih

  Nur Kasih: Kisah yang penuh penghayatan. Huhu... Jiwang

"Seimbas lalu, pelbagai variasi tentang kisah yang sama sudah pernah dibawa ke TV mahupun layar perak. Pasangan lelaki dipaksa berkahwin dengan gadis bukan pilihannya tetapi akhirnya, mula jatuh cinta padanya. Abang mengorbankan cintanya demi adik tersayang. Gadis yang menaruh hati pada seseorang jejaka, sanggup melakukan apa saja untuk memiliki cintanya. Namun, uniknya penceritaan kali ini, 'Nur Kasih' menerapkan elemen Islamik.

Mungkin suasananya sesuai. Lebih-lebih lagi selepas filem 'Ayat-Ayat Cinta'. Kejayaan filem cinta bercorak Islamik itu memperlihatkan keinginan penonton untuk disajikan dengan sesuatu yang berlainan setelah sekian lama disuapkan dengan cerita cinta kontemporari. Meskipun begitu, tiada siapa yang dapat menjangka sejauh mana populariti 'Nur Kasih'." (www.gua.com)

Drama Nur Kasih yang menjadi bualan hangat di setiap genap lapisan masyarakat membuktikan bahawa masyarakat kita pada hari ini sebenarnya memerlukan elemen-elemen bernilai Islami sebagai hiburan mereka. Pembawaan imej Islam yang ditonjolkan oleh barisan para pelakon Nur Kasih menjadi daya medan magnet yang mampu menarik minat penonton. Walaupun hakikat sebenar kelakuan pelakon ini berbeza 180 darjah daripada apa yang dibawa dalam drama, namun bukan perkara ini yang ingin saya ketengahkan. Walau sakit dan panas mata memandang, namun yakinlah bahawa hidayah itu milik Allah. Diberi kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Impak daripada drama ini mampu memberi satu anjakan paradigma kepada penonton setia yang mencari-cari hiburan yang Islami pada masa kini.

Jika dahulu, saya masih ingat akan kemunculan awal TV9 membawa program Akademi Quran. Kemantapan bacaan Quran yang dibawa oleh peserta memberi kesan kepada penonton akademi ini. Semakin ramai anak muda yang mula mempunyai kesedaran untuk mempelajari al-Quran. Al-Quran adalah kalam daripada Allah. Ustaz Zin Azhari, guru tarannum saya pernah berkata, untuk mendapat dhzauk atau perasaan yang luar biasa dalam menghayati Al-Quran adalah dengan menganggap bahawa ayat-ayat Quran itu sendiri adalah firman Tuhan buat kita. Allah sedang berbicara dengan kita. Maha Suci Allah, segala keagungan buat Allah.

Berbalik kepada drama Nur Kasih, keadaannya adalah lebih kurang sama dengan program yang saya nyatakan di atas. Tidak mustahil drama ini juga mampu membuka minda anak mudi sekarang untuk mempraktikkan ajaran Islam walaupun mereka telah jauh menyimpang. Apatah lagi penularan hedonisme semakin membarah dalam masyarakat menunjukkan berjayanya agenda Yahudi untuk menyerang umat Islam secara halus kerana mereka tidak akan berjaya di medan Jihad umat Islam. Dakwah berkembang dengan pelbagai cabang dan antaranya ialah dalam hiburan itu sendiri. Dengar sahaja alasan mereka yang inginkan hiburan, ada yang ingin menenangkan hati walhal hakikat disebaliknya mereka ingin melarikan diri daripada masalah.
Hiburan manakah yang boleh memberi ketenangan kepada hati?
Lagu rock
balada
metal
ataupun
hiburan berunsur permainan?
Andai jawapan saya mengatakan bahawa semua itu langsung tidak menenangkan hati,
setujukah anda?
Allah pernah berfirman dalam surah ar ra'd ayat 28 yang bermaksud,

".... Ingatlah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram."

Nah, sudah terang lagi bersuluh bahawa penawar bagi hati yang gelisah ialah dengan mengingati Allah. Kalau masih tidak percaya, cubalah sendiri. Rasailah sendiri nikmat ketenangan hati yang akan membuatkan jiwa kita berjaya menempis hiburan yang bisa melalaikan kekhusyukan bersama Sang Pencipta.

Media memainkan peranan yang penting untuk menyebar-luaskan fahaman beragama. Seandainya, umat Islam yang sedang menerajui media saat ini bersungguh-sungguh menyahut seruan Ilahi untuk menyeru kepada makruf dan menentang yang mungkar, sudah pasti sebuah negara Islam bakal terbina dengan kefahaman masyarakat Islam yang syumul tanpa mengenepikan hak kafir zimmi yang bernaung di bawah pemerintahan negara Islam.

No comments:

Post a Comment