Thursday, February 7, 2013

TEGURAN ALLAH BUATMU


“Kita mudah menegur orang lain, tetapi kita sukar menegur diri sendiri”
Ayatul Husna

Sama-sama doakan semoga coretan dan nukilan ini jauh daripada membawa fitnah kepada diri dan juga orang lain. Kadangkala kita tidak menyedari kata-kata atau tulisan kita mungkin mengguris hati mereka yang membacanya.

Sejak minggu lepas, saya asyik dengan facebook. Menaip status yang pelbagai. Sehinggalah suatu saat, saya meletakkan status makanan yang akan saya masak untuk suami. Mungkin ianya pertama kali saya meletakkan status demikian dengan niat untuk bergurau dengan sahabat-sahabat saya yang masih bujang. Tanpa saya sedari, saya telah menyebabkan segelintir daripada sahabat saya berkecil hati. Bagaimana? Dia menulis sesuatu di laman facebooknya, ‘menegur’ tindakan saya membuka pekung hal suami isteri. Begitu tegas tegurannya sehingga hati saya tersentap. Saya membacanya, mata saya berkaca. Dan hati saya terasa dihiris-hiris…

Pada mulanya, saya sukar menerima hakikat bahawa teguran itu adalah buat saya. Sehinggalah suami saya memujuk saya untuk sama-sama berfikir. “Ambillah ianya sebagai teguran daripada ALLAH SWT, tetapi manusia yang menyampaikan.” Rasa tenang membuai hati.. Iya, itu teguran ALLAH SWT buat saya. ALLAH SWT menyayangi saya dengan terus menegur saya apabila saya berbuat kesalahan.

Saya mula berfikir dan berfikir.. Berfikir dengan panjang..

Haruskah seorang ahli gerakan Islam, yang berbaiah dengan nama ALLAH SWT, perlu meletakkan status yang seremeh itu dengan alasan bercanda? Sedangkan dakwahlah harus menjadi alasan utama untuk menggunakan laman sesawang ini. Dan orang yang masih sukar menerima teguran rupa-rupanya hatinya masih belum mencapai maqam cinta kepada ALLAH SWT.. Astargfirullah..

ALLAH SWT mengurniakan kita akal untuk kita menentukan mana yang terbaik. Saya bersyukur kerana ALLAH SWT memilih saya mempunyai sahabat yang sudi menegur kekhilafan saya agar saya tidak hanyut dengan dunia yang melalaikan. Saya petik daripada surah al-Hadid, ayat ke 20. ALLAH SWT sendiri yang berpesan kepada kita, kerana Dia lebih mengetahui akan makhluk yang diciptaNya:


“Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi 
kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. 
Dan akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan
 dari ALLAH serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia ini 
tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.”

ALLAH SWT jualah tempat kita memohon ampun di atas segala dosa yang kita lakukan.

Astargfirullah..

Nurul Fasiha Zakaria
8 Februari 2013, 8:36 am
Sebauh, Bintulu, Sarawak

No comments:

Post a Comment