Monday, January 10, 2011

2011: Matlamat ilmu

Sedar atau tidak, sudah 3 tahun saya berada di bumi mua'allim. Tahun 2010 terlalu banyak menyimpan suka duka dalam mengharungi kehidupan sebagai seorang insan. Bermula dengan kehilangan dua orang sahabat, Allahyarham Ustaz Fadhiri dan Allahyarham Ustaz Faizol, meredah lautan ilmu di Baitul Qurra bersama Al Fadhil Ustaz Zulkifli sehinggalah peristiwa-peristiwa yang jauh terpatri dalam lubuk hati saya.

Umur saya mulai mencecah 22 tahun. 22 tahun saya menyedut udaraNya, berhutang dengan rezekiNya yang tidak putus-putus sejak saya berada dalam rahim bonda saya lagi. Subhanallah.
"Dia menciptakan manusia dari tanah kering seperti tembikar, dan dia menciptakan jin dari nyala api tanpa asap. Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?" (Surah Ar-Rahman, ayat 14-16)
Tahun 2011 ini, saya menyimpan suatu azam. Azam untuk ISTIQAMAH dalam menuntut ilmuNya, terutama dalam pengajian kitab. Manusia yang hidup tanpa punya bekalan ilmu, ibarat kapas-kapas yang diterbangkan angin. Ia akan terbang mengikut arah angin dan akhirnya terdampar di suatu tempat tanpa tujuan. Manusia sebegini, mudah dipandu oleh syaitan. Musuh manusia yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Mereka akan mudah diperdaya dan dibimbangi akhirnya terjerumus dalam lembah kehinaan.

Bila berbicara soal kitab, pondok dan seumpamanya, ramai yang mempunyai persepsi yang negatif. Namun, soal ini saya akan bincangkan pada penulisan yang akan datang. Pokoknya, dengan ilmu, manusia akan dapat merungkai kebenaran tauhid dalam agama Islam ini dengan lebih mendalam. Dengan asbab itulah, saya memilih untuk terus berjuang dalam mendapatkan ilmu walau seribu dugaan akan mendatang. 
"Ya Allah, jika dengan ilmu dapat mendekatkanku padaMu, maka Kau permudahkanlah urusanku dalam menuntut ilmu."

 

No comments:

Post a Comment