Saturday, September 5, 2009

Dunia Pendidikan Islam

       Assalamualaikum kepada pembaca yang budiman sekalian. Semoga redha Allah bersama kalian. Ini adalah blog saya yang kedua selepas blog Wafa Idris. Walaupun saya mengambil keputusan untuk melupuskannya atas sebab-sebab yang tertentu tetapi, nama Wafa Idris tetap terpahat di hati. Nama seorang mujahidah pilihan Allah yang telah syahid menemui Kekasih yang dirindui, jasadnya hancur lebur membunuh yahudi laknatullah."Syahid adalah cita-cita kami yang tertinggi."
      Bukan mudah untuk menghasilkan blog sebenarnya. Blog adalah sebagai salah satu wadah untuk menyebarkan dakwah. Dan itulah matlamat saya yang utama, semoga saya istiqamah dalam melakukannya.        
       Seperti kata Sheikh Mustapha Masyur: "  Perbaikilah diri kamu, dan ajaklah orang lain." Kata-kata ini jelas menunjukkan bahawa saya perlu menyiapkan diri sebelum bersedia untuk mengubah masyarakat. Tugas seorang pendakwah bukanlah untuk memberi hidayah, seorang da'ie tidak layak untuk menghukum tetapi serulah mad'u (orang yang didakwahkan) kearah kebaikan dan meninggalkan kemungkaran selari dengan kehendak syariat. Hidayah adalah milik Allah. Seorang wanita yang tidak memakai tudung dan membuka aurat pada hari ini, suatu saat nanti mungkin akan menjadi pendokong agama Allah. Dan tiada jaminan untuk seorang muslim yang menutup aurat hari ini untuk saat dihembuskan nafas yang terakhir nanti mampu menuturkan dua kalimah syahadah. Semua itu adalah bergantung atas rahmat dan kasih sayang Allah S.W.T. Allahuakbar.
      'The World Of Islamic Education', membawa saya untuk melayari kehidupan seorang pendidik yang akan menegakkan syariat Allah dalam dunia pendidikan. Al-Quran dan Sunnah sebagai asas kepada pendidikan yang bakal melahirkan pemimpin-pemimpin sehebat para sahabat, tabi' dan tabi'in. Sehebat generasi Sultan Salahuddin Al-ayubi, Sultan Muhammad Al-Fateh, HAMKA dan ramai lagi tokoh-tokoh Islam yang memberi suntikan kepada kebangkitan umat Islam. Hakikat sistem pendidikan hari ini yang mula diresapi dengan ideologi-ideologi yang jelas mahu menghancurkan umat Islam harus dimansuhkan walaupun mendapat tentangan daripada orang Islam sendiri!
       
       
      

1 comment:

  1. Salam,
    Mudah2n cita-cita murni itu dipermudahkan Allah SWT dan memperoleh kejayaan kelak..
    Salam perjuangan..

    ReplyDelete